Je maakt gebruik van het advertentieprogramma van Google: Google AdWords. Hartstikke logisch dat je de resultaten van Google AdWords ook graag terug wilt zien in de LeadExpress applicatie. We hebben daarom een functionaliteit ontwikkeld waarmee je in de applicatie kunt zien welke Leads via Google AdWords op jouw website(s) komen. In dit artikel leggen we uit welke stappen je moet doorlopen om Google AdWords aan LeadExpress te koppelen.

Algemene informatie
Voordat we aan de slag gaan, eerst nog wat algemene informatie. Het is namelijk niet mogelijk om per website meer dan één Google account te koppelen. Onder dit Google Account kunnen uiteraard wel meerdere Google AdWords accounts vallen. Overigens kunnen alleen beheerders een Google Account aan LeadExpress koppelen. Ben je een gebruiker, dan moet een bestaande beheerder eerst jouw rol wijzigen van gebruiker naar beheerder. Lees daar in het artikel ‘Hoe voeg ik collega’s toe?’ meer over.


Deel 1: aan de slag in de LeadExpress app

  1. Log in op je account bij LeadExpress en klik in het linkermenu op Campagnes
  2. Bovenin het scherm is een groene Authenticeer met Google knop zichtbaar. Klik hierop
  3. Er wordt een popup geblokkeerd. Voordat je verder gaat dien je deze popup eerst toe te staan. Dit gaat als volgt:
  4. Rechts in het adresbalk vind je een pictogram met een klein rood vlakje. Wanneer je hier met je muis overheen gaat krijg je de melding dat er popups zijn geblokkeerd. Klik op het pictogram en kies voor Popups en omleidingen van http://app.leadexpress.nl altijd toestaan. Klik hierna op gereed. Per browser hoef je deze stap maar 1 keer uit te voeren
  5. Vervolgens klik je wederom op de groene knop;
  6. Je krijgt nu een popup scherm te zien. Selecteer het juiste Google Account. Indien je akkoord gaat, geef je LeadExpress toestemming om jouw Google AdWords campagnes te beheren. Dit is nodig om de data van jouw Google AdWords campagnes te integreren binnen de LeadExpress applicatie
  7. Zodra je toestemming hebt gegeven verdwijnt het popup scherm en kom je weer terug in het beginscherm van Campagnes

Het eerste deel zit erop. Zoals je ziet is de groene knop nu verdwenen. In plaats daarvan is onderin het scherm een onderdeel bijgekomen genaamd ‘Google AdWords campagnes overzicht’.  Dit onderdeel is opgesplitst in 3 kolommen, namelijk: Campagne naam, Resultaat en Track. In het laatste deel van dit artikel komen we hier nog op terug.

Deel 2: aan de slag in AdWords

  1. Log via adwords.google.com in op je Google AdWords account

De nieuwe AdWords versie

  1. Zorg ervoor dat je linksboven alle campagnes geselecteerd hebt. Let op! Dat je geen andere campagne geselecteerd hebt voordat je naar stap 2 gaat
  2. Klik op instellingen aan de linkerkant
  3. Ga vervolgens naar accountinstellingen bovenin het scherm 
  4. Klik dan op bijhouden
  5. Vul bij achtervoegsel de uiteindelijke url in:

campaign_id={campaignId}

De oude AdWords versie

  1. Ga naar Tools rechtsboven in het scherm en klik daarna op Terug naar vorige versie van AdWords; (Mocht het zo zijn dat je al in een oudere versie van AdWords werkt, dan kan je deze stap overslaan). 
  2. Vervolgens klik je linksonder op Gedeelde bibliotheek;
  3. Kies nu voor Url opties en klik op Weergeven
  4. Achter tracksjabloon staat de knop Bewerken. Klik op Bewerken om een code aan het tracksjabloon toe te voegen
  5. De code die je hier invult is als volgt: 

{lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword}

Vervolgstappen oude en nieuwe versie van AdWords. 

De gehele code typ je in kleine letters, op de laatste i van Id na. Deze i schrijf je met een hoofdletter. In het eerste woord staat twee maal een kleine letter l namelijk {lpurl}, dit is dus geen hoofdletter i. Let op: De data vanuit Google AdWords kan alleen geïntegreerd worden met de LeadExpress app als de code foutloos wordt overgenomen!

  1. Nadat je bovenstaande code over hebt genomen controleer je of het gelukt is door op Testen te klikken
  2. Bestemmingspagina gevonden? Super, het koppelen is gelukt. Vergeet niet nog even op opslaan te klikken, om jouw Google AdWords account te verbinden met jouw LeadExpress account. Hierna mag je de Google AdWords pagina afsluiten

    Let op: je moet nog één stap uitvoeren, voordat de Leads daadwerkelijk gemeten worden. Dit wordt onder deel 3 besproken.

Foutmelding
Bestemmingspagina niet gevonden? Er zit een fout in het voorste deel van de code. {lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword} Voer de code dan in zijn geheel even opnieuw in.

In een enkele geval geeft Google AdWords aan dat de bestemmingspagina is gevonden, terwijl de code niet juist is ingevuld. Er zit dan een fout in het achterste deel van de code, welke niet automatisch wordt opgemerkt (zie markering): {lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword}

Foutmelding
Bestemmingspagina niet gevonden? Er zit een fout in het voorste deel van de code. {lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword} Voer de code dan in zijn geheel even opnieuw in.

In een enkele geval geeft Google AdWords aan dat de bestemmingspagina is gevonden, terwijl de code niet juist is ingevuld. Er zit dan een fout in het achterste deel van de code, welke niet automatisch wordt opgemerkt (zie markering): {lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword}

  1. Ga in de LeadExpress app naar Campagnes
  2. Scroll naar het Google AdWords campagnes overzicht onderaan de pagina
  3. Klik bij de juiste campagne(‘s) Track aan. Je ziet nu dat er een blauw vinkje is verschenen. Vanaf dat moment worden de Leads gemeten

Campagne naam
Afhankelijk van het aantal lopende Google AdWord campagnes, staan hier één of meerdere campagnes weergegeven.

Resultaat
En nu dus aan de slag met de resultaten! Ongetwijfeld een goed gevoel :-) Hoeveel Leads zijn er via een bepaalde Google AdWords Campagne op jouw website gekomen en welke Leads zijn dit precies? Antwoord op deze vragen krijg je door op het aantal leads achter de Campagne naam te klikken. 

Last but not least
We sluiten dit artikel af door nog een aantal icoontjes toe te lichten. Deze icoontjes bevinden zich in het Google AdWords campagne overzicht.

  • Rondleiding: via het informatie icoontje start er een rondleiding waarmee de verschillende opties rondom dit onderwerp nogmaals worden uitgelegd
  • Gekoppelde AdWords accounts: in het dropdownmenu zijn de gekoppelde AdWords accounts terug te vinden; Wanneer je meerdere AdWords accounts heb kan je hier gemakkelijk van account wisselen om de verschillende campagnes in te zien
  • Update gegevens AdWords: Heb je een aanpassing gedaan in Google AdWords, update deze gegevens dan ook in LeadExpress door op het herlaad icoontje te klikken. Deze actie is maximaal eenmaal per uur uit te voeren. Soms duurt het enkele minuten voordat de nieuwe gegevens getoond worden
  • Instellingen: Via de instellingen knop is het mogelijk de code {lpurl}?campaign_id={campaignId}&keyword={keyword} deels te wijzigen. Dit doe je door een campagne parameter naam in te vullen. Wanneer je gebruikmaakt van deze functionaliteit? Bijvoorbeeld wanneer jouw AdWords campagne ook via een andere Leadgeneratie software loopt. De code die voor de betreffende campagne is aangemaakt, gebruik je dan ook bij LeadExpress. Een voorbeeld van hoe zo'n code er dan uit zou kunnen zien
    {lpurl}?Sales={campaignId}. De term campaign_id heeft de campagne parameter naam Sales gekregen.
    Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om via de instellingen knop jouw Google AdWords account te ontkoppelen. Geen paniek wanneer je een keer per ongeluk op deze knop klikt. Je krijgt altijd eerst een waarschuwing voordat het account ontkoppeld wordt. 

Heb je nog vragen of kunnen wij je ergens bij helpen? Stuur ons gerust een berichtje via het chat-widget venster rechtsonder. 

Heeft u het antwoord gevonden?