Wat is Lead scoring?
Alle interacties die ontstaan vanaf het moment dat een bedrijf jouw website bezoekt en uiteindelijk weer verlaat, worden vastgelegd. Bijvoorbeeld hoe lang een bedrijf jouw website bezoekt en welke pagina’s worden bezocht. Met de functie Lead scoring wijs je punten toe aan deze interacties. Het doel hiervan is te bepalen welke bedrijven klaar zijn om te worden opgevolgd. Want hoe hoger de score, hoe warmer de Lead.

Lees meer over het opvolgen van Leads in dit artikel. 

Hoe werkt Lead scoring?
Zodra je gebruik gaat maken van LeadExpress staat de Lead score al standaard voor jou ingesteld, namelijk: een Lead score van 100 punten staat gelijk aan een Lead score van 100 %.Volgens de standaard instellingen is de Lead bij deze score dé ideale Lead om op te volgen. Bij een score van 80 punten verandert een Lead in een Hot Lead en vanaf dat moment ook al zeer de moeite waard om op te volgen. Natuurlijk kun je de standaard instellingen naar eigen wens aanpassen. Dit gaat als volgt:

  • Log in en klik op jouw initialen rechts bovenin het scherm;
  • Klik vervolgens op ‘Mijn profiel’;
  • Je zit nu op jouw profielpagina. Onder jouw naam staan verschillende kopjes. Klik op ‘Lead scoring’;
  • Selecteer activiteit;
  • Pas het puntenaantal aan per activiteit;
  • Een extra regel toevoegen en naar eigen inzicht invullen doe je door te klikken op ‘extra regel toevoegen’; 
  • Wil je een specifieke activiteit verwijderen? Klik dan op het rode minteken achteraan de desbetreffende regel;
  • Vergeet niet om onderaan de pagina op ‘Opslaan’ te klikken. 

Aan de onderstaande criteria kun je punten hangen;

  • Acties: het aantal acties dat een geïdentificeerde Lead heeft uitgevoerd op jouw website;
  • Bezoekduur: hoe lang een geïdentificeerde Lead jouw website heeft bezocht in seconden;
  • Bezoeken: hoe vaak een geïdentificeerde Lead jouw website heeft bezocht;
  • Branche: uit welke branche de geïdentificeerde Lead komt;
  • Postcode: uit welk postcodegebied een geïdentificeerde Lead;
  • Medewerkers: het aantal medewerkers dat een geïdentificeerde Lead heeft;
  • Pagina URL: een belangrijke pagina van jouw website die de geïdentificeerde Lead bezoekt.  

Je kunt dus heel nauwkeurig vastleggen hoe hoog bepaalde interacties scoren en wanneer een Lead volgens jou een Hot Lead is. Bijvoorbeeld:

Bezoekduur > (groter dan) 60 seconden krijgt een score van +15.
Pagina URL = (gelijk aan)  (pagina URL invoegen) krijgt een score van +50.
Bezoeken > (groter dan) 3 krijgt een score van +20.
Acties > (groter dan) 5 krijgt een score van +30.

Zoals al eerder aangegeven staan de standaardinstellingen op 100 punten = een Lead score van 100%. Maar je kunt het aantal punten ook hoger of lager zetten om tot een percentage van 100 te komen.

Hot Lead

Uiteraard hoeft het niet perse zo te zijn dat een Lead alleen de moeite waard is om op te volgen bij een score van 100%. Kijkend naar bovenstaand voorbeeld kan het ook zijn dat je een Lead op wil volgen wanneer de specifieke URL pagina is bezocht (+50), wanneer de bezoekduur groter is dan 60 seconden (+15) en het aantal bezoeken groter is dan 3 (+ 20). Je vult bij ‘punten Hot Lead’ dan een totaalscore in van 85.

Op deze manier bepaal je geheel zelf Lead scoring wordt ingezet met betrekking tot jouw website.

Heb je nog vragen, wil je graag meer weten of zou je nog wat extra hulp willen bij het instellen van Lead scoring? Stuur ons gerust een berichtje via het chat-widget venster rechtsonder of neem persoonlijk contact op met ons team.

Heeft u het antwoord gevonden?