Wat je jezelf af moet vragen...

Het kan voorkomen dat je op sommige dagen meer leads hebt dan tijd. Om toch zo effectief mogelijk met je tijd om te gaan is het van belang jezelf de vraag te stellen: welke Leads kan ik het beste opvolgen? 100% garantie dat de opgevolgde Lead daadwerkelijk gaat opleveren waar je op hoopt heb je niet, maar de kans op een positieve uitkomst neemt met een beetje voorbereiding enorm toe. Wat deze voorbereiding inhoudt? Dat lees je in de volgende alinea's.

Stel het ideale profiel samen
Je wil dus weten welke Leads je het beste kunt opvolgen? Om te beginnen is het aan te raden om vooraf het ideale profiel van een Lead samen te stellen, uiteraard met het oog op toekomstige samenwerkingen. Wil je bijvoorbeeld graag grote bedrijven als klant of juist kleine bedrijven? Vind je het belangrijk dat jouw toekomstige klanten uit een bepaald postcodegebied of branche komen? En zo zijn er vast en zeker nog een aantal andere belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen. Zodra de voor jou relevante vragen zijn beantwoord, heb je voor jezelf helder wat het profiel is van jouw ideale Lead.

Nog een paar laatste vragen
Met deze informatie ben je aangekomen bij het tweede en laatste deel van de voorbereiding, namelijk het beantwoorden van een zestal vragen om de kans op Return On Investment (ROI) vast te stellen:

  1. Past de Lead binnen het door jou opgestelde profiel van de ideale Lead?
  2. Is degene die jouw website heeft bezocht iemand die invloed heeft op het beslissingsproces rondom aankopen?
  3. Is het bezoek aan de website van lange duur geweest?
  4. Heeft de Lead, uitgaand van het zoekgedrag, interesse getoond in een concrete dienst/product?
  5. Hoe onmisbaar is jouw product voor deze Lead?
  6. Is het eenvoudig contact op te nemen met deze persoon?

Bezoekrapport
Met de gegevens uit het bezoekrapport kan je op de meeste, zo niet alle bovenstaande vragen antwoord geven. Door dit voor elke Lead te doen krijg je meer inzicht in welke Leads jouw tijd en aandacht waard zijn en dus in de sales pijplijn terechtkomen en welke leads hoogstwaarschijnlijk niks gaan opleveren.

Blijf kritisch naar je Leads kijken
Als je een Lead eenmaal in je sales pijplijn hebt staan, is het belangrijk nog steeds actief bezig te zijn met welke Lead prioriteit krijgt. 

Een Lead die het contactformulier heeft ingevuld, geeft namelijk een heelbelangrijk signaal af: hij is zó geïnteresseerd in jouw product of dienst dat hij bereid is gegevens achter te laten. Dat betekent dat jouw bedrijf of organisatie al behoorlijk hoog zit bij de desbetreffende Lead. Het is daarom van belang actie te ondernemen wanneer de interesse nog het grootst is. Op die manier heb je een reële kans dat de Lead uiteindelijk ook voor jouw product of dienst gaat betalen.

Haak dus altijd als eerste in op de Leads die zelf al hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn. Ga daarna verder met de Leads die het beste passen bij je ideale profiel en tot slot de Leads die in mindere mate met jouw ideale profiel overeenkomen. Op die manier ben je effectief en efficiënt bezig door te investeren in de Leads die het meeste gaan opleveren.

Heb je nog vragen of wil je meer weten? Stuur ons gerust een berichtje via het chat-widget venster rechtsonder.

Heeft u het antwoord gevonden?